Ute i skogen i Dalarna tillverkades det under andra världskriget uppemot tonvis med krut varje vecka i en hemlig fabrik. Efter att fabriken lades ner på 1940-talet var området fortfarande militärt, tills det så småningom övergavs och delvis föll i glömska. Området består av cirka 35 byggnader med olika funktioner i kruttillverkningen, men tyvärr är mycket förstört. Delvis av en lokal motorsportförening som fabriken hyrdes ut till under 1990-talet, och delvis av vanligt bus och marodörer som har klottrat och slagit sönder denna mystiska och historiska plats. Detta till trots är det väl värt ett besök.
|
I det här huset med lite lustig form blandade man ihop krut som tillverkats under olika dagar.
|
|
Eftersom kvaliteten alltid skiljer sig lite mellan olika batcher blandade man ihop dem, för att få en så jämn kvalitet som möjligt.
|
|
Som mest arbetade uppemot 80-personer på fabriken.
|
|
Ute finns många av de tomma kruttunnorna fortfarande kvar.
|
|
Trots tillverkningens stora omfattning utnyttjades bara runt en fjärdedel av produktionskapaciteten, som uppgick till hela 18 500 ton i veckan.
|
|
Skorsten från kruttillverkningen.
|
|
Naturen har återtagit en del.
|
|
Stämningen förtas en del av alla gamla bilar och bröte och annan skit som folkraceklubben har drällt efter sig.
|
|
Det står ett par såna här kruttorn i skogen också.
|
|
Kruttorn från insidan.
|
|
Inne i en administrativ byggnad. Stället är knappast orört.
|
Under besöket passade jag också på att filma, där kan man se lite mer än bara de enstaka nedslag jag fotograferat här. Filmen från Tyfors 1 finns att se på Youtube.
Jag skrev också i början av inlägget att fabriken bara delvis föll i glömska, och det är för att det någon kilometer bort finns en till fabrik, som ligger under jorden, insprängd i berget. Den var i stort sett okänd ända tills Melker Becker besökte den i "Hemliga Svenska rum". Efter att bergrummet blivit känt blev även det kraftigt vandaliserat under 2010-talet, men det är ändå spännande att besöka. Bilder därifrån kommer i nästa inlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar