Slumpat blogginlägg

tisdag 7 oktober 2014

Fem nya rymdbilder

Det var bra väder i lördags natt, och jag fick en chans att testa vad kameran och den nya teleskopmotorn går för. Resultatet tycker jag blev godkänt, med tanke på att det bara är exponerat runt 25-30 minuter per bild samt att månen var uppe och förpestade den annars så mörka stjärnhimlen med sitt starka sken. Lägger man en hel natt på att bara fota ett objekt tror jag att det finns förutsättningar för en riktigt bra bild. Nu blev det fem ganska bra bilder istället.

Ringnebulosan (M57, NGC 6720). Avstånd ca 2 300 ljusår. Den lilla blågröna ringen kommer av en döende stjärna som kastat ut ytterlagret av sin atmosfär i omgångar för ett antal tusen år sedan. Det råder stor osäkerhet kring både nebulosans avstånd och ålder. Ringnebulosan är ett ganska svårfotat objekt då ringen bara har en magnitud på 8,8 och en utsträckning över himlen på drygt två bågminuter.
Dubbelhopen i Perseus (NGC 869 och 884). Avstånd ca 7 500 ljusår. Ett populärt objekt bland amatörastronomer då det gör sig bra i en vanlig kikare. De två ganska unga stjärnhoparna (knappt 13 miljoner år) är blåförskjutna, vilket innebär att de är på väg mot oss. Hastigheten är beräknad till ungefär fyra mil i sekunden.
Heart and Soul Nebula (NGC 896). Avstånd ca 7 500 ljusår. Egentligen är det två nebulosor, och det är bara den lilla röda fläcken nere i bild som har ett NGC-nummer. Men det är också den enda nebulositet som jag fick med på bilden. Det är första gången jag fotograferar den här nebulosan och jag upptäckte i efterhand att jag siktade lite för högt; hjärtat blev svagt och själen blev avklippt i botten. Nästa gång ska jag ha kortare brännvidd och försöka få med dubbelhopen i samma bild, den ligger strax till höger utanför bild här.
Andromedagalaxen (M31, NGC 224). Avstånd ca 2 500 000 ljusår. Vår närmsta granne, satellitgalaxer borträknat. Den uppskattas innehålla ungefär en biljon sjärnor, vilket är att jämföra med vår vintergata som bara innehåller ett par tre hundra miljarder stjärnor. Ovanför till vänster syns satellitgalaxen M110.
Triangelgalaxen (M33, NGC 598). Avstånd ca 2 600 000 ljusår. Det råder viss osäkerhet kring avståndet, men troligen ligger den lite längre bort än Andromedagalaxen. Har man en riktigt mörk stjärnhimmel och väldigt god syn kan man se den för blotta ögat. Jämfört med Vintergatan och Andromedagalaxen är Triangelgalaxen riktigt futtig, med bara ett 40-tal miljarder stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar