Slumpat blogginlägg

onsdag 23 mars 2022

Här har den stora skogskatten suttit

 


På marken låg ett ben som jag bedömde en gång borde ha tillhört en hare. I leden, som jag bedömde vara ett knä (vilket anatomiskt då är hälen på haren) fanns det köttrester kvar, likaså lite brunaktig päls. I änden var benet krossat. Vilka djur jagar harar och har tänder starka nog för att krossa ben? Det som ligger närmast till hands är väl lodjur. Skogens mest mystiska och mytiska varelse. Bredvid låg det också spillning från ett okänt djur, det som ser ut som en snigel i bilden. Jag kan se att det inte kommer från en räv. Jag ser också att det ser ut att komma från ett rovdjur, men vet inte vilket.

Jag tog några bilder och skickade till Länsstyrelsens rovdjursspårare, och för några minuter sedan fick jag svar. Där stod bland annat att "Spillningen ser ut som en lodjursspillning". Det blir nog fler turer till området i vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar