Slumpat blogginlägg

onsdag 19 augusti 2015

Dubbelt dubbelt

På grund av ett sommarvikariat har jag jobbat heltid i nio veckor i sommar, vilket är mer än vad någon människa ska behöva stå ut med. När jag blev fri igen förra veckan gjorde jag därför vad varje sansad människa i samma situation skulle gjort: jag spenderade en ansenlig del av inkomsten på en ny teleskopmontering.

Min gamla Astromaster EQ130 har tjänat mig väl under sex-sju år, men nu är det slut. Nu är det Sky-Watcher EQ5 som gäller. Eftersom jag gärna gör saker i fel ordning började jag med att försöka mig på ett tämligen svårt projekt, nämligen att ta kort på den dubbla stjärnhopen i Perseus och två med ögonmått mätt närliggande nebulosor i en och samma bild. Jag har gjort ett försök tidigare men misslyckats. Den här gången gick det betydligt bättre: det gick sådär. Kontrasterna i ljusstyrka är alldeles för höga så att nebulosorna blir underexponerade och stjärnhoparna överexponerade, men jag är ganska nöjd ändå. Och teleskopet följde utan anmärkning hela natten. Nu ska jag ut och plåta något annat på himlen.

Dubbel stjärnhop och dubbel nebulosa i samma bild. Uppe till höger syns dubbelhopen i Perseus (NGC 869 och NGC 884) och till vänster Heart and soul nebulae (NGC 896).

2 kommentarer: