Slumpat blogginlägg

söndag 21 december 2014

Stjärnklart

Det har varit ont om stjärnklara nätter i Götaland de senaste månaderna. Att lyckas tima en natt när det både är stjärnklart och man är ledig tycks nästan vara omöjligt, men igår natt var turen framme. Tanken var att jag skulle ta en bild på dubbelhopen med NGC 896 i samma bild, vilket jag också gjorde. Problemet är bara att den senare är så svag att jag trodde att jag inte fick med den i bild, det var först när jag kom hem till datorn jag upptäckte att den var där. Därför blev det bara fyra 30s-exponeringar innan jag vände kameran mot Andromedagalaxen istället. Jag passade även på att fota Plejaderna, men den bilden blir inte färdig förrän tidigast imorgon.

Troligen min bästa bild på Andromedagalaxen hittills.
NGC 896 och Dubbelhopen. Nästa gång blir det en bättre bild, men nu vet jag att båda får plats med 150mm brännvidd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar