Slumpat blogginlägg

lördag 11 maj 2024

Norrsken mitt i stan!

 Jag visste att en CME var på väg mot jorden. På kvällen beslöt jag mig för att köra ut till en liten sjö i skogen en timma hemifrån för att titta, men det var tjockmulet överallt. Jag bestämde mig för att inte sova över där ute, utan köra hem istället. I stan var det klart väder, men när jag gick ut på balkongen som vetter åt norr såg jag först inget norrsken. Inte förrän jag vände och skulle in igen, och såg en stark ljusstrimma rakt till vänster om mig, jag hade norrskenet bakom mig! Från södra balkongen såg jag en stark aurora nästan rakt över huvudet. Strax därefter kunde jag knäppa några bilder från båda balkongerna. 

Norrsken från balkongen, mitt i ljusförorenade Göteborg. Kameran är riktad nästan rakt österut.

Göteborg är kraftigt ljusförorenat (Bortle 9), och nu är det dessutom så sent på våren att det aldrig blir astronomisk natt, solen nådde som lägst 14,4 grader under horisonten. Ljusmätaren visade på 17,65 att jämföra med 17,85 som min senaste mätning var för några veckor sedan (molnfri astronomisk natt utan måne). Jag undrar hur mycket av det som berodde på norrskenet. 

Norrsken från norra balkongen. Det var lite svårt att fota då vi har nätat in balkongen för katterna och stativet inte nådde över nätet, så jag fick liksom försöka trycka och hålla fast stativet mot balkongräcket för att få det stadigt. Det funkade hyfsat ändå.

Enligt prognoserna kan det mycket väl komma nytt norrsken inatt igen, i så fall hoppas jag att det är klart väder även utanför stan! Men det var ändå en himla tur att det var molnfritt i stan, det händer ändå inte jätteofta, och att det sammanföll med den största geomagnetiska stormen på nästan 20 år (G5). Nedan är en liten timelapse, tagen nästan rakt söderut (på den balkongen har vi ett litet bord som kameran kunde stå på).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar