Slumpat blogginlägg

onsdag 20 maj 2015

Fotofälla

Nu har jag investerat i en pryl som möjliggör att sätta upp en så kallad "photo trap" (det verkar inte finnas något ord för det på svenska vad jag hittat). Med den kan man utlösa kameran trådlöst när exempelvis en IR-stråle bryts, och således kan man använda sin systemkamera som åtelkamera. Jag testade att rigga en stubbe med lite fågelfrön och lät IR-strålen gå precis över den. Jag hade förinställd fokus på kameran och en slavstyrd blixt som jag ställt till höger utanför bild. Det var uppehåll under natten och jag vågade lämna kameran ute i hopp om att kunna få en skogsmus eller så på bild.

Bofinken var den första som till slut fastnade på bild, dock vänd åt fel håll.
När jag kom ut på morgonen hade batteriet tagit slut i kameran, och den hade matat en sjuhelvetes massa bilder på en stubbe utan några djur på. Det blåste rejält under natten, och min gissning är att IR-sändaren inte stod tillräckligt stadigt och därför utlöste kameran när den vickade i vinden. Det kan även ha varit djur som brutit IR-strålen fast befunnit sig utanför bild, eller en kombination av båda. 

Nästa gång ska jag använda kortare brännvidd och flytta kameran närmare så att även en större djur kan få plats i bild. Det vore ju försmädligt om det kom en berguv eller något och man bara fick med fötterna.
Efter ett snabbt batteribyte och finjustering av utrustningen lät jag kameran stå ute en timma till under morgonen, och kunde då bevittna i realtid att det faktiskt fungerade. Dock är det naturligtvis svårt att förutspå vilka djur som kommer fastna på bild, och hur de kommer sitta. Bilderna ovan blev ganska misslyckade; bofinken flög åt fel håll och ekorren var för stor för att få plats i bild och fick dessutom ett rött öga. Men koltrasten såg fin ut, och efter lite beskärning och småpill i datorn blev det ett i mitt tycke ganska fint porträtt. Nästa steg blir att testa om det går att fånga ugglor och fladdermöss i flykten.

Koltrasten Agda, maka till Cornelis som jag skrev om förra veckan.

4 kommentarer:

  1. Häftigt. Lycka till i fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. Oj, vad häftigt... då hoppas jag på en uppföljning när du optimerat inställningarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer! Så fort jag har tid bara... Har testat den en gång till men då dök det aldrig upp några djur. Har förhoppningar om att kunna fånga lite ugglor på bild med den

      Radera