Slumpat blogginlägg

söndag 22 mars 2015

Kometen och nebulosan

Vi går snabbt mot ljusare tider. Det är mycket tråkigt. Jag hoppades kunna uppdatera utrustningen förra veckan när vädret var bra, min teleskopmotor för 375 kronor orkar inte så mycket som jag hade önskat längre. Monteringen jag fått upp ögonen för är dock slut på lagret och väntas komma in lagom tills säsongen är över. Bättre astrobilder får nog vänta till hösten, men en halvtaskig bild på en nebulosa och en ganska dålig (men min första) bild på en komet är väl kanske bättre än inga bilder alls.

Orionnebulosan (M42). De mörka banden som sträcker sig diagonalt över bilden är trädgrenar som skymde sikten när Orion smög ner under horisonten.

C/2014 Q2 Lovejoy. Den gröna kometen syntes som bäst i januari, men då missade jag den. Förra helgen var den lätt att hitta då den passerade stjärnan Ruchbah i Cassiopeja (nere till vänster i bild). C/2014 Q2 beräknas återkomma om ungefär 8 000 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar